onsdag 15 april 2015

Föräldraledig.

Hej från en som nu varit föräldraledig i två dagar med sin tvååring. Än så länge känns det mest som en längre onsdag, förstås. Omställningen kommer märkas i längden. Men så här långt: vad mycket både enklare och jobbigare det är än mitt läkarjobb! När dagen är slut vill jag prata och skriva och vuxenumgås, jag är inte så socialt matt. Å andra sidan, alla dagens moment med mat och mellanmål och blöjor och komma utanför dörren och all denna disk (en diskmaskin vore ju inte fel, vore det inte). Och sandlådan, det är det tråkigaste jag vet men Estrid vill så gärna baka sandtårtor och klarar det inte riktigt själv än.

Idag bakade vi i alla fall kanelbullar, ihop, och Estrid fick hälla mjöl och bre smör och strö ut kanel och lägga bullarna på plåten. De innehåller en del handavtryck av måttligt ren hand (tvättade ändå händerna tre gånger under baket!) men de värms ju i ugnen. Gulligast var när bullarna jäste - "bullarna sover". Och det gick inte att avleda henne när jag skulle knåda, då stod hon stadigt jämte och väntade. "Estrid hjälpa till".

Imorgon ska vi mata änderna och gå på loppis, tänker jag.

Och att vara ledig i denna lövsprickningstid, och framåt. Ett genidrag.
(Kristoffer är ledig från juni och framåt. I alla fall. Och var ledig förra våren. Så det så.)


Inga kommentarer: