måndag 31 oktober 2016

Tvåbarnsmamma


Hej bloggen,

Jag slutade skriva och så blev det så där svårt att börja igen. Jag hade en hemlighet ett tag, och sen bara sköt jag på att berätta, och sen blev det liksom så sent.

Men vi har fått en bebis. En liten syster. Som fyller en vecka idag, och som sover i mitt knä. En liten syster som inte hette något än (det är svårt med namn!). Som föddes 24 oktober, dagen innan beräknat, 50cm lång och 3688 gram tung. Den här gången var jag lite kaxig inför förlossningen, "det gjorde ju inte så ont förra gången", och det var ett lite sämre utgångsläge än "det kommer att göra förbannat ont". Det var svårare att bli positivt överraskad.
Å andra sidan gick allt bra, det tog sex timmar från att vi kom in (jämfört med fyra med Estrid), jag slapp Syntocinon (klart värt två timmar, egentligen) och jag hade mycket bättre kontakt med barnmorskorna den här gången. Min ujjayi-andning hjälpte inte riktigt lika bra den här gången (men fortfarande bra), men jag fick TENS och det funkade utmärkt.

Tre timmar efter födseln blev Kristoffer magsjuk och kräktes ner halva förlossningssalen och svimmade på golvet, men det var ju en förbaskade tur att det inte var tre timmar innan födseln...
Sen har allt gått sådär oförskämt bra, bebisen ammar och sover och gick upp i vikt till återbesöket (heja heja!). Storasyster är försiktigt positiv och engagerad i blöjbyten och klädval. Och jag har ju två knän, det är bra.

Jag blir sugen på en massa vardagsbloggande nu när jag är hemma om dagarna (vilket jag iofs varit hela oktober, men det har varit en del dramatik med en läskig cykelolycka för Kristoffer (även där tur i oturen att det var innan bebisen kom)). Vi får väl se hur det blir med den saken, men det är värt ett försök.
(Om inte annat är det roligt att ha för egen del.)

Inga kommentarer: