fredag 11 november 2016

Rapport från soffan.

Bebisen sover på mig och jag har inte klätt på mig eller diskat frukostdisken. Estrid har varit hemma sjuk tre dagar, och jag har varit riktig tvåbarnsmamma. Alltså känns det märkligt stilla nu.
Fördelen är att jag kan sova när bebis sover- satsar på det i eftermiddag. Igår somnade jag när jag läste för Estrid. Jag skulle bara blunda lite mellan varje sida...
Nackdelen är att Estrid inte ville gå i morse, klagade på ont i magen och sådär i allmänhet. Så att vi till slut frågade rakt ut och jo, hon ville hellre vara hemma. Vi som mest sitter i soffan, låser böcker och lyssnar på musik, och så säger jag "vänta lite Estrid" femtio gånger om dagen. Igår bakade vi kakor när bebisen sov en stund själv, och var ute en timme på förmiddagen, men ja...
Och så debatterar vi paddan och film och spel. Igår var det spel och filmfritt, det är lättare, då blir det inte jobbigt att sluta iaf.

Bebisen sover för övrigt egentligen fantastiskt, ta i trä. Jag lever farligt och har henne dockad mot kroppen hela natten. Hon har inte rullat över på mage än - jag ligger ju ivägen. Jag vet vad socialstyrelsen rekommenderar men jag tror fan inte på att det är någon större riskökning för plötslig spädbarnsdöd i praktiken. Och vi sover 23-07 (ibland 08) med bara små uppvak för amning och sidbyte.
Inatt råkade dock någon vara vaken och pigg mellan 04 och 05. Gäsp. Så tupplur ftw. Men det var ett undantag. Heja sömnen.

Lillasyster blir ledsen när hon är trött men är annars gladlynt. Blir mer och mer vaken. Är stak i nacken när jag bär. Trivs i trikåsjal och Manduca. Har såna kinder, herregud.

1 kommentar:

stina sa...

Jag har också sovit exakt så med båda mina. Tora vägrade ju sova annat än på mig (så småningom bredvid) och med Helmer kändes det bara enklast även om han kunde gå med på att sova i babynestet nån timme här och där.
Jag tänker att om man inte röker och dricker och ser till att inget täcke ligger över barnet och dessutom är såhär sjukt lättväckt som jag är så... Jag tyckte det var läskigare när helmer låg långt bort.