onsdag 29 mars 2017

5 månader

Märit min Märit.

Drygt 5 månader. Har haft livets första magsjuka men det var mest lite extra sömn och många blöjor att byta. Hon blev lite skrynklig i maghuden ett tag, men vi ammade och ammade och det tog sig.

Har börjat klösa med vassa små naglar ibland vid amningen. Och ta tag i bröstet mellan ännu tandlösa gommar och vrida på huvudet. Inte det bekvämaste.

Märit sitter i barnstol nu, och senaste veckorna har vi plockat bort den stöttande kudden också. Hon är stadig. Kan sitta en liten stund som en fällkniv också, innan hon välter.

Hon har börjat ta sig framåt också. Eller bakåt. Det går inte riktigt som hon vill alltid, men hon kämpar.
Och hon vänder sig obehindrat, både från mage och rygg.

Tack vare stadigheten har jag börjat sätta henne på vår Ikea-potta och det funkar väldigt bra. Kisset är på rutin men det kommer något kanske vartannat pottillfälle. Bajset kan man märka på en del stånkande. Jag tror absolut att tygblöjorna hjälper till, att det känns när kisset kommer. Vi har fortfarande engångs till natten och till längre utflykter, annars tyg. Är nöjd med den nivån.

Märit är kär i Estrid, tittar på henne och ler och skrattar, och Estrid är inte det minsta kär i Märit, säger "Nej!" och "Märit klöste mig!". Än så länge förstår inte Märit att kärleken är obesvarad. Det hinner väl ändra sig.

Hon har hunnit välta från pottan och få en blåtira, och välta ner från soffan, och jag har fångat henne på sängkanten också. Stackars bebis. Men vi har skärpt oss med att lägga henne långt in på sängen eller på golvet....

I helgen (som var efter femmånadersdagen, men äsch) tog vi fram sittdelen och jajemen, vagnbebisen är tillbaka. Hon har somnat i den i rullning vid varje försök, faktiskt, hurra! Bär en del ändå, eftersom vi inte har syskonvagn (skulle man kanske haft), men det är likväl framsteg. Och när Estrid slutar vara sjuk och går till förskolan igen så!

Märit är sugen på allt vi äter, men jag tror inte att hennes tarm är riktigt mogen för det än. Vi får väl se när jag ger vika. En liten kokt morot eller två...

Imorgon är det vaccindags och viktdags. Får nästan återkomma med det. Hon känns stor och tung men har inte växt ur kläderna på sistone. Drar 62-68, beroende på plagg och passform och blöjstorlek (skiljer ju en smula på liten engångsblöja eller stor bambutygis).

Ja, hon har börjat gilla leksaker som låter mycket (och slagit sig i ögat en gång med en skallra också, faktiskt.) Och så gillar hon att titta i böcker (men vill tugga på Estrids böcker vilket inte är poppis). Och ramsor, det borde jag bli bättre på.

Inga kommentarer: