söndag 17 juni 2012

Gråväderssöndag

Katterna sover på varsin soffa. Jag har läst ut "Den yttersta stranden" och ljuvligheten i att läsa om en bok och finna den minst lika bra, kanske till och med bättre, än förra gången man läste (för många år sedan). Le Guin gör allt som Tolkien ville göra: skapar myt, skapar namn, skapar evighetskänsla och känsla av historiens vingslag, skapar en värld. Men hon gör det med så lätt hand, som om det bara hände. Jag önskar att alla usla fantasyförfattare jag någonsin läst skulle få bokcirkla kring Övärlden tills de lär sig att det svåra ska kunna se så här lätt ut, och att man inte behöver trycka in all man skapat av värld och myter för att läsaren ska känna att de finns där.

Nu är jag omständlig. Det är svårt att beskriva böcker, och jag får det inte att se lätt ut. Min kontenta är att om du inte läst "Trollkarlen från övärlden" och de efterföljande böckerna: gör det. Om de har läst dem: gör det igen! Om du inte tror att du gillar fantasy: låt det inte avskräcka dig.

Nu ska vi ut i regnet och gå på födelsedagskalas!

Inga kommentarer: