lördag 22 mars 2014

Man kan ju vara säker på att man gör fel, i alla fall.

Apropå bärjackan, och att jag och Kristoffer kånkat runt på barnet även när vi haft besök, och att vi inte har utnyttjat detta tillfälle till barnvakt, och att vi inte haft barnvakt alls än och hon snart är året, och att vi till och med fått frågan "när får man barnvakta då?": känslan av att vara ogin med sin unge. Snål med henne, liksom. Och som att jag försöker hålla henne för mig själv, och skapa en osund bindning, och gud jag vet inte allt.

Samtidigt som jag själv mammadömer de som lämnar sina ungar tidigt och mycket. Tänker "ska man verkligen vara borta hela natten från en sån liten?" etc.

Ja, det går ju inte att göra rätt. I så fall.

Men det är ju knappast som att det skadar barnet att hon sovit varje natt med sin mor sitt första levnadsår. Eller att hon tillbringat varje kväll med någon av sina föräldrar.

Och jag har ju saknat en natts ostörd sömn och en biokväll med Kristoffer så lite. Det har inte varit någon stor uppoffring. Det har egentligen inte varit någon uppoffring alls.

Nu sover i alla fall alla utom jag, endast modern är vaken för att åtnjuta ensamtid, och strax ska jag lägga mig med barnet. Sjas med mig.


Inga kommentarer: