tisdag 16 september 2014

Förstå och få ihop och försöka.

Lösningen, apropå föregående inlägg, är väl att inte tänka att det är fyra långa år till nästa val. Att man kan påverka samhället även mellan riksdagsvalet. Att det är nu jag ska börja engagera mig i asylpolitiken.

**

Funderar nu på hur man ska få ihop att inte betrakta SD och deras väljare som idioter (det har ju inte varit fruktbart så här långt), när de beter sig så... ja, idiotiskt. Hur ska man diskutera med folk som svarar på alla ens invändningar med "så är det inte" och om man så har massor av fakta bakom är det bara en PK-konspiration? Hur ska man kunna ha ett samtal om man inte köper deras premisser (som inte stämmer). Hur ska man kunna prata med folk som inte förstår skillnaden mellan rätten att ha en åsikt (ja, absolut) och rätten att inte få sin åsikt ifrågasatt (nej, det finns ingen sådan rätt)?


Vi snurrar på detta på olika sätt, Kristoffer och jag. Han läser Jung och jag försöker formulera mig kring "theory of mind" och vad man egentligen kan förvänta sig av sina medmänniskor.





Inga kommentarer: