torsdag 26 januari 2017

3 månader

Märit min. Hon är så social nu, blir så glad när man ler mot henne och pratar med henne. Och svarar med en massa olika ljud.

Hon är en annan bebis än Estrid, förstås, och så har hon andra förutsättningar. Vi har köpt en babysitter, det använde vi aldrig till Estrid, och i den tillbringar Märit våra måltider, och en hel del tid när jag lagar mat eller diskar. Onekligen skönt att diska utan sjalbebis, å andra sidan nästan vemodigt att inte sitta i skräddarställning  och ha en liten sovande klump i knäet till frukost. Hon är inte så beroende av kroppskontakt längre - inte när hon är vaken iaf.

Hon har dock fått svårare att somna, och gung som tidigare funkat gör det bara ibland, och jag har börjat känna "äh, skit i vagnen", för det tar en jäkla tid att få henne att somna, bära ner henne i babynästet, hasa ut vagnen från källaren och sen sover hon kanske inte så länge ändå. Ibland gör hon det, då är det värt sig, men det vet man inte i förväg.
Bärandet är smidigare men då kan jag inte åka pulka eller rutschkana, eller böja mig framåt och ta på Estrid vantarna igen och igen. Och så är jag väl lite ovan, för ibland får jag inte till knuten och det gör ont i nacken. Märit är strax 7 kg, vägde 6,88 idag på BVC, och det gör det inte lättare. Har svårt att få till Manducan med, borde kanske prova igen snart. Har nog pensionerat trikåsjalarna för den här gången.... Och massor av bebiskläder, hon har 62 nu, och vissa känns lite små...

Särskilt med tygblöjorna förstås. Vi har tygblöjor hemma dagtid, engångs natt och på utflykt. EC funkar typ inte sedan vi var bortresta, hon kissar bara på skötbädden, men det kanske kommer igång igen senare.

Märit sover fortfarande bra på nätterna, jubel och fröjd. Sommar på kvällen och sover genom natten med bara lite amning. Nu får hon officiellt sova i min säng med, hurra! Märit skulle nog helst sova med mig till typ halv nio, men jag vill gärna äta frukost med Kristoffer och Estrid vid typ halv åtta, så det får hon leva med. (Andra barnets lott, verkligen....)

Hon är verkligen en "lätt" bebis på det stora hela. Om hon bara somnade i vagn också, inte bara sov i den, så vore hon väl standardbebis 1A. Jag tänker att det kanske löser sig när vi börjar med sittdelen, dock. Tänker nog tjuvstarta med det, för hon är stadig i nacken. Lite sugen på att prova sjala henne på rygg också... Får se när jag törs det!
Och hon har hittat sina händer, sitter och vrider och smakar på dem, det är så gulligt. Och sprattlar så med hela kroppen när hon är pigg.

Inga kommentarer: