måndag 15 januari 2018

En stor stor söndagsångest

Sista föräldraledighetsveckan. Jag är fylld av känslor över detta. Hanterar med att äta sötsaker, spela Wordfeud och Pokemon go. Försöker vara närvarande och tålmodig med barnen.

Kristoffer har några saker att göra klart den här veckan men inga tentor. (Det visste vi inte när vi planerade vårt byte av föräldraledigheten.) Det var länge sen, en god stund innan jul, som vi hade tid ihop utan känslan att han borde tentaplugga. På fredag ska vi använda ett urgammalt presentkort och ta en hotellnatt i Stockholm. En minisemester. Jag tror vi ska gå på Naturhistoriska, Estrids dinosauriefas har visserligen svalnat men jag tänker att det är ett roligt museum oavsett.
Kanske vill jag gå på Moderna museet. Kanske vill vi fika på Vetekatten.

Jag börjar bli nervös inför jobbet också. Jag ska ju inte bara vara borta från min lilla tultare och min stora mammiga nästan 5-åring, jag ska ju också vara doktor och bedöma hur sjuka andras barn är. Herregud. Hoppas på bakjourer med stort tålamod.
Jag har i alla fall investerat i ett nytt stetoskop, ett lila. Mitt gamla försvann på vårdcentralen för cirka två år sen, trots namngravyr. Undrar vem som har ett stetoskop som det står "Karin Bengtsson" på, och undrar om den skäms. Men det kanske var dags för ett nytt ändå, det gamla var väl över 10 år gammalt. (Tiden. En kniv i bröstet mest hela tiden nu för tiden.)
Stetoskop, Birkenstock, namnskylt, passerkort. Jag har fått ett mail med inloggningsuppgifter. Det ska nog ordna sig med allt.

Mitt lilla mjuka barn som pratar så mycket. Som säger "apelsin" och uttalar alla bokstäverna. Som älskar att ta på sig mössor, som har tagit över vårdnaden om mjukiskatten Maja och går och kramar henne, som tycker om "Hacka hål" med James & Karin och hackar till den med sitt lilla pekfinger. Och som sagt sin första tvåordsmening: "mera yoghurt".
Tanken på att inte sitta ihop med henne mer är så konstig.

Inga kommentarer: