lördag 24 november 2007

Världen och jag.

Detta att jag tycker så oändligt mycket om den fysiska världen. Detta att den gör mig alldeles övertygad om att det är värt sig att leva.

Saker som hur gröna tallbuskarna är mitt i det novembergrå, och hur snöflingorna virvlar i luften även när de bildar kallt vatten på marken.

Och saker som ett rött äpple eller en morot, himlen en promenad, frost i träden, en vacker anteckningsbok, en poplåt, en kyrkobyggnad, en trädkrona sedd underifrån, stjärnbilder.

Jag kanske har lite svårt för mig själv, och jag kanske har lite svårt för människorna, men allt det konkreta, det pirrar av det i kroppen i regel en gång dagligen.
Och den där glädjen, att världen får mig att känna den där glädjen, det gör mig till en priviligerad människa.




Annars: har skrivit tenta, vill inte prata om det. Jag brukade tycka att det var roligt att skriva tentor, jag brukade stila med att skriva svar på rim och känna mig lycklig när jag lämnade tentasalen, men nu. Jäklar vad tråkigt det var, och vad trött jag blev, och jag tror nog att jag klarade det men jag är inte säker.

Nu: skriva klart romanskrället (jag ligger efter, men jag kan inte på villkors vis ge upp, för jag och romanen har varit på bild i Ergo och hur skulle det se ut att inte slutföra då?), tvätta, sanera rummet, skriva kardiologiresten, ta tag i M&N-pm:et, fixa seminarieresten till M&N, köpa och posta födelsedagspresent till sjuåringen i mitt liv, börja skriva pappersdagbok igen och börja läsa sista Harry Potter som jag har lånat för flera veckor sen (bad me).

Hjälp. Det är inte bra att pausa livet så där som med en jättetenta och en roman att skriva. Det blir mycket som faller över en sedan.


Konstigt klockslag för att sitta och blogga sånt här. Jag som inte orkade gå på fest. Men herrens vägar är outgrundliga och hjärnans nästan lika.

Och idag, eller ja, igår har det förstås blivit, har jag fått lite erotik högläst för mig (skrattdöden!) och en massa chips och kakor och paj i magen, och man kan ju få bli lite uppskruvad av sånt.

Nu godnatt. En helg med aktiv vila ligger framför mig. Helg! Hej helg! Och ingen tjugofempoängstentamen i sikte.

Inga kommentarer: