lördag 15 november 2008

Young adult fiction.

Jag har funnit bibliotekets avdelning för engelska ungdomsböcker. Eller kanske snarare återfunnit, jag har varit där innan, men liksom glömt bort det. Jag säger: "The truth about forever" av Sarah Dessen, en näst intill perfekt ungdomsbok.

Vi har haft föreläsningsvecka på utbildningen, och jag vet inte om det är någon sorts skoltrötthet eller om det bara är andra änden av pendeln, det gick flera veckor där i slutet av oktober och början av november när jag inte läste något skönlitterärt alls, men jag har tillbringat stora delar av föreläsningarna med att hjälpligt anteckna i kompendierna och dyka ner i ungdomsböcker som jag gömt i knäet. Sen i måndags har jag läst fem ungdomsböcker, tre på engelska och två på svenska, samt en liten sjuksköterskeroman om Cherry Ames. Cherry Ames gills inte i min läsdagbok; någonstans måste jag dra en gräns. Den går hitom Cherry.

På måndag börjar jag den andra perioden av psykiatripraktik. Jag ska hänga på psykakuten i tre veckor, och jag hoppas att det innebär att jag får vara med på många patientsamtal. Det skulle nog kunna höja min entusiasm lite.

Jag har tenta i januari. Det innebär att jag inte pluggar än. Det kommer innebära att jag svär och har mig när det är januari, och önskar att jag hade pluggat, men jag har läst i drygt fem år på universitetet och jag känner mig själv: om jag skulle försöka börja läsa nu skulle jag likförbannat inte göra det, bara ha dåligt samvete för att jag inte. Det är lika bra att skjuta på det och njuta av att inte göra något.
Hur som helst är den här kursen bara 14 gamla högskolepoäng och det är ju nästan ingenting när man tänker på 20 kirurgi eller 25 internmedicin. Det går säkert att dunka in nästa år.


Det här var kanske inte det festligaste blogginlägget genom tiderna.


Om jag var en lite bättre modebloggare skulle jag fotografera mina secondhandfynd de senaste tre veckorna. Nu är jag för lat. Dock inte för lat för att fyndskryta, uppenbarligen:
*kornblå pumps
*marinblå dito
*vita ballerinaskor
*gul stickad mössa
*svarta pumps
*blå kritstrecksrandig klänning
*röd handväska
*svart plasthalsband
Samt, utanför modebloggeriet, tre böcker om Cherry Ames och en söt ugnsform.
150 kronor för allt ovanstående. Ja jävlar. Men om jag nu ska hantera det här med november och det här med tröttheten och det här med att plötsligt finna sig spröd i kanterna genom att tröstkonsumera, så är det ju i alla fall bra att göra det i andra hand. Gör det mig lite mindre miljöovänlig, lite mer utanför konsumtionshysterin, så säg?


Låttipset är Yann Tiersen & Shannon Wright – Pale White. Fin liten melankolisk låt. Boktipset var i första stycket. Chokladyogite är toppen om man låter det dra tillräckligt länge och häller i mjölk.

Så att ni vet, liksom.

Inga kommentarer: