söndag 15 mars 2009

And I'll take the stiches you put in my head







Hej vänner, idag var den första riktiga vårdagen, sex grader och jag svettades i vinterjackan i backen upp till slottet.

Johan och jag gick på Uppsala Konstmuseum, något vi pratat om länge, och först tänkte jag att det var otur att det blev just nu, för universitetets konstsamling var stängd idag.
Men det visade sig vara ett utmärkt tillfälle, idag, för förutom det trevliga lilla rummet med Ekeby-keramik var det två utställningar som vi tyckte om, och det var inte nederländskt fjortonhundratal någondera.

Tomas Nordberg (övre bilden) och Gustaf Broms (nedre).
Jag tänker inte försöka skriva något om det, för att skriva om konst är svårare än att rulla snöbollar i helvetet. Som tur var hann jag kolla på konsverken innan jag läste de texter som fanns om dem på museet, för efter att ha läst det kändes allt pretto och svulstigt och smutsigt en liten stund. Jag tyckte om Nordberg för att det var lätt och ljust, och jag tyckte om Broms för att det var mörkt och starkt, och jag rekommenderar båda varmt till folk som befinner sig här i lärdomens stad. Lätt värt 30 kronor!

För att väga upp den finkulturella touchen som det här inlägget gav ska jag nu åter ge mig in i den fjärde ungdomsboken för helgen.

Innan dess dock: ett låttips. Sufjan Stevens - Borderline. Jättefin låt. Live på youtube, och den inspelade versionen.

Inga kommentarer: