måndag 25 februari 2008

25 februari 2008, en bra dag.

Och så har man en bra kandidatdag helt plötsligt och Herre, jag är tacksam. Igår morse vaknade jag med söndagsångest efter en dröm där kirurgkursledningen internerat oss i något lägerliknande, och då menar jag inte scoutläger. Kära undermedvetna, ibland pratar du lite övertydligt, je pense. Nåja, i alla fall, jag dammsög och läste och bakade och skrev och sydde och promenerade och blev på bättre humör, och tröstade mig med tanken "En dag på avdelningen, en dag på IVA, en dag på prickmottagning, en dag på studiedag, det kan ju inte bli så illa". (Upphackad vecka, om man säger.) Men se på fan, riktigt trevlig handledare som när han ska gå och göra något ärende säger "sätt dig och fika i en kvart så kommer jag och hämtar dig sedan" istället för att jogga ifrån en. Åh, dessa småsaker, det är så jäkla lätt att vinna ett kandidathjärta, jag bestämmer mig på fläcken för att det här är en finfin doktor. Och allt går bra och jag skriver in två patienter och de är snälla och lagom pratsamma och det är fint liv, och jag är riktigt besviken på att jag inte ska vara här mer.

I helgen var jag på teater, En vintersaga, och den var Shakespearig och snygg och lite fånig med, men det tror jag man ska skylla på William. Sedan sov jag hos Johan och på morgonen gick vi över vägen till Scandic och åt frukostbuffé, och ah, mättnaden. Färsk frukt och yoghurt och mackor med olika ostar på och pannkaka och ägg och te och juice och mätt, jag säger det, mätt.

Därefter var jag och Johan lediga ihop, jättelediga, och drällde runt och sjöng Mountain Goats och pratade om en massa småsaker och hade tid.
Jag cyklade hem sen, under blåhimlen, och sydde litegrann och lagade god mat och plöjde mig en lättsam ungdomsbok. På kvällen såg jag "Den bästa av mödrar" och den var helt fantastisk, oh, så sorglig och fin.

Och igår då, som också var en bra dag, när jag skakat av mig den där drömmen.

Ikväll ska jag gå röntgenjour och inte komma hem förrän nio, men idag är jag stark, glad och en peppad kandidat. Och så har jag en bra hårdag också, fast jag gick och lade mig med blött hår igår. Ni hör ju. Inget kan gå fel.

Inga kommentarer: