tisdag 11 juni 2013

Min unge

och jag har varit på turné. Värnamo, Kärda, Åshuvud, Norrköping. Eller: Estrid har varit hos morfar, moster och kusiner, släktgården (inklusive träff med morbror) och Lisa.

Nöjd i Norrköping

Vi åkte tåg ner, och det gick bebismässigt utmärkt minus lite gråt när vi åkte genom Östergötland. Men tåg är ju fantastiskt, det var bara att ställa sig vid utgången i vagnens ände och gunga bebisen och känna att man inte störde någon. Resten av tiden sov, log och åt barnet.
SJ däremot klantade till det med förseningar i flera led, och till slut bad jag min snälla far hämta oss i Alvesta, men det gick ju rätt bra (och nu får jag pengarna tillbaka, inte illa). 

Sedan åkte vi bil i Småland, och upp till Norrköping med min bror. Estrid var mycket behändig, sa till när hon var hungrig men var annars nöjd. 30 mil med matpaus i Mjölby var inga problem. Sen åkte vi tåg från Norrköping, och det var också smidigt. 


Det var roligt att träffa folk, att visa upp min fina bebis, att se henne sitta i sina kusiners knän, att bada första doppet, att promenera i Norrköping, att äta mat som andra människor lagat åt mig.

Att det sedan var mycket skönt att komma hem, sova i egen säng, rulla egen vagn (vi reste med bärsjal, det var mycket grejer ändå med skötryggsäcken, resväska och babyskydd), gå och plocka i sin egen kyl - det är en annan sak.

Jag blir mer och mer förtjust i henne, och hon blir märkbart större så snabbt nu. Pratar och flirtar länge i taget, flera gånger om dagen. Är stark i nacken. Sparkar och fäktar med ben och armar, tränar. Och håller på och växer ur 56 (men det är löjligt stor skillnad inom storlekarna, verkligen). 

Har en massa inlägg i skallen, ska se hur mycket jag kan få ner. Jag har lånat Den onda badankan, Handla rätt för en giftfri barndom och Växa och upptäcka världen på bibblan, till exempel. Och om amning. Och om hur viktigt det är att maten är naturlig och stenåldersdieter etc - men inte när det kommer till mjölkersättning. Och om hur det känns lättare med ett spädbarn än jag trodde, fortfarande.

Vi får väl se. Eller så blir det några extra gulliga bebisbilder istället. Men imorgon skriver Kristoffer sin sista tenta, och sen har vi gemensamt ledigt till mitten av augusti, och då har han lite innestående bebisbärning, så då kanske jag har lite mer datortid med två händer. Tänker jag. 

Inga kommentarer: