torsdag 23 januari 2014

Amma tiomånaders

(Eller, snart är hon ju i alla fall det. )

Det är roligt på ett annat sätt att amma ett större barn. Hennes ljud och ansiktsuttryck när hon hittar bröstet, till exempel i badkaret - det är smått obetalbart. Jag har väl vetat innan att hon gillar att amma, men det är så tydligt nu, hennes glädje. 

Annat plus: man måste inte alltid asa på ett mellanmål, någon fruktklämmis för ohemult pris eller en termos varmvatten för välling/gröt. Man har alltid med sig ett färdigt, nyttigt och gratis mellanmål som ungen vill ha.

Jag försöker att inte mesa ur med amning på offentliga platser, även om jag inte  har en pyttebebis längre. Det är helt normalt att amma en tiomånadersunge, det är under till och med den svenska rekommendationen, och jag vill att det ska vara en ickesak. Jag vill ha ett samhälle där det ammas här och där och är en ickesak överhuvudtaget, och då ska jag banne mig dra mitt strå till stacken. Gör det någon annan lite bekvämare med att amma på stan - hurra!


Inga kommentarer: