torsdag 9 januari 2014

Hantering

Idag: test av ångesthanteringsstrategier, inklusive bebis.

1. Prata med Kristoffer
Omdöme: Bra och effektiv metod. Tyvärr hade Kristoffer tenta idag och var följaktligen okontaktbar.

2. Skriva
Omdöme: I vanliga fall en bra metod. Svårgenomförd med någon som vill tugga på penna/datasladd. Ingen vidare effekt.

3. Dumsurfa
Omdöme: Har idag haft telefonen i handen mer än jag anser vettigt som föräldraledig. Såg det som ett undantag, eftersom idag var en dålig dag. Viss effekt, men metoden genererar i sig dåligt samvete, och gör detta i ännu större utsträckning inklusive bebis. På det sättet något kontraproduktivt.

4. Äta onyttigheter
Omdöme: Är sedan tidigare en rätt kass metod. Trösteffekten är liten, och blir inte större av att kasta in chokladen snabbast möjligt, medan bebisen tittar nyfiket. Men en halv kaka mörk choklad och ett par nypor mandelmassa lyckades jag ändå klämma i.

5 Städa/fixa
Omdöme: Försökte inte ens. Svårt med närhetskrävande bebis. Eller ja, slängde komposten, gills det?

Bubblare: gullig unge. Utmärkt effekt, men svårt att tima till de tillfällen jag mest behöver glädjeämne/pepp/tröst/distraktion.


Nåja, sen kom Kristoffer hem, och jag hade gjort en lasagne med massor av ost, och när barnet väl somnat åt vi bullar som Kristoffer köpt med sig från Forsa hembageri, och det kändes rätt fint ändå.


Kaloriräkning idag: en, två, många. Men vad fan. Vägde in på samma vikt på trettondagen som innan jul, så jag tackar det svarta kalorihålet "amning".


Tror nu, i allmän välmåga, att ångesten reder sig rätt bra imorgon, hur som. Hoppas det.

Inga kommentarer: