lördag 3 januari 2009

Tvåtusenåtta

Jag bestämmer mig för att det fortfarande går bra med en årssammanfattning. Det är trots allt bara den tredje.

2008, alltså. På det hela var det ett bra år. Det hade förstås en del gratis av att komma efter den allmänna kukhösten 2007, men det var rätt fint i sig självt också.

Det började med Vietnam, och förutom att min miljöångest knyter sig över den där långa flygresan och att en annan del i magen snor sig av den skenande orättvisan i kostnaden för den där långa flygresan kontra fattigdomen... förutom det så. Det var intressant och bra och allt sånt, och det var trekvartsbyxor i januari och det var att prata mer med folk som gått i min kurs i tre år men som jag pratat för lite med.
(Jag kan inte skriva om Vietnam på ett vettigt sätt, märker jag. Det är för diffust, med skuldkänslorna där ovan och viljan att Minnas för att det ska vara värt det på något sätt. Äsch.)

Sedan var det kirurgterminen, och den var ömsom på alla sätt men när det var roligt var det mycket roligt. När det var Mora, assistera på op, skelettröntgen med tydliga frakturer, få sy, få intubera, kejsarsnittet jag fick vara med på med söta narkosjouren och vissa stunder på urologen.
När det var hierarki och armbågar och handledare som tappade bort en och handledare som behandlade en som skit så var det å andra sidan inte så festligt. Fy fan för er, ni som glömt hur det var att vara i underläge. Till nästa gång, försök tänka på att kandidaten kommer vara den överläkare som ska ta hand om er med era ålderskrämpor, och kom också gärna ihåg att även kirurger får internmedicinska och psykiatriska sjukdomar...

Utanför utbildningen, som åt mitt liv lite för mycket ibland, var det en bra körvår där jag var delaktig i att vi fick till både körkväll och en liten vårkonsert. Efter att ha börjat styra så där diskret från baksätet fick jag så jag teg med titlarna ordförande OCH körförman på ett vårmöte som jag illustrativt nog inte var närvarande på (mmm, utlokalisering, alltid roligt).
Skrev gjorde jag inte så mycket men effektivt, och vann Merete Mazzarellas gillande och en massa slantar, och det var hemskt roligt och en fin egoklapp. "Det är en lågmäld, osentimental berättelse som lyckas göra ett skenbart vardagligt språk litterärt verkningsfullt." är ett omdöme jag kan leva utmärkt med.

Jag förstörde allt eventuellt miljösamvete jag kunde haft kvar med att åka till Oxford och hälsa på Lisa på påsklovet, men det var alldeles ljuvligt med Oxford, soliga och pratiga långpromenader bland påskliljor och vackra, traditionspirrande colleges.

Sommaren var i Uppsala och i egna lägenheten, och det var skönt ibland och lite rastlöst ibland. Jag jobbade på akutmottagningen och det var roligt allra största delen av tiden, och lärorikt dessutom. När jag byter roll till sommaren ska jag komma ihåg att en bra läkare gärna är snabb (vilket jag kan fetglömma) men framförallt undviker att försvinna spårlöst utan att berätta det för sköterskor och uskor (kan jag klara av!).
Jag var ledig i tre veckor och var i Åshuvud med mina syskon i en av dem. Det var varmt och vi målade fönster, och badade en del också.
Min snygga karl Johan och jag åkte tåg till Berlin och var där i några dagar, och Treptower park och Neue Gemäldegallerie var toppen, liksom snabbmatshalloumin, och jag köpte två snygga klänningar och en massa tygkassar, men Paris var allt strået vassare.

På hösten var jag student i stället för kandidat, och fick sitta i föreläsningssalar och ha mig, och det var inte riktigt så roligt som jag tänkt mig. Vilket inte psykiatrin var heller, men det var rätt intressant för all del, och det var på alla sätt en njutning att säga "psykiatri verkar spännande" när jag var på kirurgen, och "kirurgen var rätt kul ibland" när jag var på psykiatrin.

I början av hösten Fattade Jag Beslut och köpte dator. Det var inte alls samma passion som med iBooken, och det är det fortfarande inte. Den stjäl mitt liv en smula, men den underlättar saker rätt mycket, också.

Jag fyllde 25, med andra ord halvvägs till 50, men jag hade en mycket fin födelsedag med dito födelsedagskalas och det var toppen. Jag läste en kvällskurs om Medborgerligt deltagande och det var rätt mysigt och inspirerande (men vad fan, världen måste räddas?). Kören hade en bra höst och vi hade ny glad dirigent och sjöng Come thou fount of every blessing (jag tjatar, men ah, det var fint!).

Under hösten var jag på bokmässan för första gången på flera år, och återgäldade Lisabesöket i maj 2007, bättre sent än aldrig.
Jag och Anna åkte tåg till Gällivare och även till Kiruna, och det var stört vackert men jag blev rätt botad från tanken på att göra AT i Norrbotten. Dock: Tornedalen igen! Och kanske Lappland på sommaren också?
Och så var jag i Växjö då, nu senast, och i Värnamo och Smålandsstenar och Huskvarna.

November var utan roman men jag körde snäll skrivkvot genom hela hösten i stället, och det funkade riktigt bra. Jag ska försöka ta upp det igen så snart jag skrivit tentan. Det ska till lite tvång och disciplin om det ska bli några barn gjorda.

Under året läste jag kanske 80 böcker. Bokdagboken är kvar i Uppsala och jag törs inte säga vilka jag tyckte bäst om utan att ha den i min hand, men det var ett ganska bra läsår, tror jag allt, med en del veckovisa svackor av ickeläsande men å andra sidan en hel del skönt ungdomsbokstjack och dessutom några riktigt litterära böcker.
Min vän Uppsala Stadsteater besökte jag för Bitterfittan (boken var bättre), En vintersaga (Shakespeare för bövelen!), Zorro (nä) och Gösta Berlings saga (mnjä). Jag var i Stockholm för Den allvarsamma leken (som jag hade velat ha allvarsammare) och Glada änkan (som kanske kunde varit lite gladare och mindre queerteoretisk?).
Jag hade en festivalfri sommar men såg i alla fall Markus Krunegård och Peter Broderick spela. (Var jag verkligen inte på fler spelningar?)

2008 är också året då jag blev moster för fjärde gången och Johan blev morbror för första gången.

Jag skulle förstås haft bilder till det här inlägget, men det här skrivs på pappas dator och det skulle bli ett rätt slumpmässigt urval. Dessutom är det nog redan tillräckligt långt och spretigt. Jag kanske skulle gjort en sån där lista istället...


2009 tänker jag skriva mer (ordkvot hela året!), dansa mer (eller i alla fall så mycket som under våren), ge fan i att flyga, överleva första läkarvicket, hänga mer med min syster och hennes familj och ha det bra på alla sätt jag kan komma på. Jag har en del ännu konkretare mål men de är hemliga tills vidare. Alla vet vad som händer om man säger det man önskar sig.

Nu (eller imorgon) är det packning som gäller, och sen är det Växjö i veckan och sen, då vet ni, då kommer det kanske en fjortonpoängstenta men innan dess kommer jag hem till egna lägenheten. Jag längtar lite.

2 kommentarer:

Emma sa...

Hej,
undrar om ordkvoten. Bara skriva en viss mängd ord på en viss tid, eller?

Karin sa...

Hej Emma, vad kul att du skriver på nätet igen! (Det är lite ett gift som är svårt att vänja sig av med).

Under hösten har jag kört med ordkvot på 3000 ord per vecka, och så har jag gett mig friheten att antingen skriva 500 ord per dag och vara ledig en dag, eller att panikskriva allt på söndagen. Självdisciplinen var förstås bättre så där i början, men det blir ju ändå mer barn gjorda (=fler ord skrivna) än annars. Det sluga med ordkvot är att jag inte kan sitta och gneka och invänta gudomlig inspiration, vilket är Mycket Bra för mig (min lata jävel).