onsdag 28 augusti 2013

Präktig

Är mitt andra namn. Men jag blir så ledsen när jag går till Botaniska trädgården, en sån här ljuvlig sensommardag, och är nästan ensam där. Medan stan kryllar av folk. (Gissar jag, gjorde den igår när jag gick till biblioteket, brukar den göra).

Skulle vilja tänka kloka tankar om konsumtion, och skriva om det. Har en sån vända igen, där jag köpstoppsfunderar, och läser om det. ("Lyckliga i alla sina dagar" i Småland, "Köp inte den här boken" för någon vecka sen och så tuggar jag på med "Not buying it" i maklig takt - bra bok men styckena om mobilmastens vara eller icke känns helt inaktuella och trista).
Å andra sidan: det löser inget om jag inte konsumerar. Problemet är på en annan nivå. (Precis som diskussionen om kemikalier i barnsaker ("Den onda badankan", "Handla rätt för en giftfri barndom".)
Jag önskar att jag levde in en tid när kollektiva lösningar, solidaritet och möjligheten att rädda världen fanns, åtminstone i samtalet. Det är så uppgivet nu. Jag tycker att "Lyckliga i alla sina dagar" har en fantastisk poäng i att det faktiskt är mer realistiskt med minskad konsumtion än oändlig tillväxt, men att man inte kan säga det i diskussionen, för då är man "verklighetsfrånvänd".

Idéer för hur man gör något på ett bättre sätt än att själv försöka konsumera så vettigt som möjligt och gilla Steg 3 och Föräldravrålet på Facebook mottages med tacksamhet.

Avslutningsvis dagens bebisnytt:
Barnet sov 1½ timme i sjalen idag, under promenaden som började med en häger i dammen bakom Ekeby bruk och avslutades i Botan. Annars var dagens händelse vaccination och läkarundersökning på BVC, och Estrid var god och glad ända till sprutorna. Och ligger mitt på viktkurvan och väldigt nära mitten på både längd och huvudomfång.

2 kommentarer:

stina sa...

Att du orkar bära så länge. Min rygg pallar inte några långa stunder varken i sjal eller sele. Funderat på om jag knytet dåligt/har dåligt justerat men jag är nog bara klen. :-(

Karin sa...

Har du skaffat vävd sjal än? Jag tycker det är stor skillnad i avlastningen! Och sjalen tycker jag är skönare än Manducan på magen också. (Däremot är Manducan bekväm på ryggen!)