fredag 6 december 2013

7,5 hp

Nu är jag 7,5 högskolepoäng rikare, tror jag bestämt. De är inte inrapporterade men jag har gjort allt: PM, powerpoint och närvaro på samtliga föreläsningar. Jag känner mig förvånansvärt stolt och nöjd för någon som redan har 457,5 högskolepoäng (varar 330 läkarprogrammet, men 127,5 poäng blandade godbitar). Det här var dock de första poängen sedan jag tagit med bebis, kanske är det skillnaden.

Hur som, kursen? Amning och bröstmjölk. Ja, jag har skrivit det innan, men ja, jag tycker att det är lite festligt. Jag som till vardags ammar och är mammaledig har brutit loss tid då jag går en kurs: i amning.

Men det var en bra kurs. Dock bara öppen om man har en medicinsk examen i botten, och egentligen mest riktat åt barnmorskor/BVC-sköterskor. Men om jag nu har några dylika bloggläsare så rekommenderar jag den varmt.
(I övrigt rekommenderar jag Amningshjälpens Amningskurs för blivande föräldrar.)

För mig är amningsfrågan väldigt lik feminism. Man ses som rabiat, fanatiker, taliban och extremist. Man får höra att man motarbetar det fria valet när man tycker att man arbetar för det. Det finns så enorma kunskapsluckor om sånt som man själv tänker som baskunskap. Man uppmanas tänka på männen ("varför finns det ingen mansdag" - newsflash - det gör det!) eller flaskmatare. Man har en jävla känsla av motvind men att försöka tala om patriarkatet eller om barnmatsfabrikanterna ses som konspirationsteorier. Man blir placerad i en polemik gentemot (enskilda) män/flaskmatare som man inte alls känner igen sig i, för man försöker nogsamt att formulera sig mot systemet

För mig är amning också en feministisk fråga, men det ska jag vidareutveckla i ett annat inlägg vid en vettigare tidpunkt. Nu ska jag amningspraktisera (och samsova! det vill jag också skriva lite mer om, tänker jag.)

Inga kommentarer: