måndag 30 december 2013

2013

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Födde barn. Var mamma. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ingen i umgängeskretsen - men en gammal folkhögskolekompis, och ett par läkarkursare. 

Dog någon som stod dig nära?
Nej, inte nära så. Min farbror, Estrids gammelmormor. 

Vilka länder besökte du?
Turkiet. Alltid Turkiet. 

Är det något du saknat år 2013 som du vill ha år 2014? 
Sovmorgon? Fast det hade jag ju i början av året. Lite barnvakt och lite tid med Kristoffer. 

Vilket/vilka datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
27 mars. 

Största misstaget? 
Inget större. Kanske barnvagnen, fast äsch. 

Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Slog i svanskotan i mars och hade ont i sittande. Opraktiskt med nyföding. Och så foglossningen som var ganska lindrig men som håller i. 

Bästa inköpet?
Bärsjalen, lätt. Gjorde bebislivet så mycket lättare. 

Vad spenderade du mest pengar på? 
Hyra, mat, turkiska flygbiljetter.  

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Estrid. Kristoffer. Min familj. Sommaren och naturen. 

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2013? 
Du kan amma här. Och så våra vaggvisor: Tula hem och tula vall, Limu limu lima och turkiska Dandini dandini.  

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare. Det var lättare än jag trodde med en bebis, och ljuvare också. 

Vad önskar du att du gjort mer?
Stickat, yogat, läst böcker, kramat Kristoffer. 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Slösurfat, letat på Blocket. 

Blev du kär i år? 
I ungen min. 

Bästa boken du läste i år? 
Vad jag älskade av Siri Hustvedt

Vad gjorde du på din födelsedag?
Fick sconesfrukost, fikade på Guntherska, åt avocadosushi. 

Hur skulle du beskriva din stil i år? 
Gravid respektive amningskompatibel. 

Vad fick dig att må bra? 
Bebisen, och mannen. 

Vem saknade du?
Vuxna människor i allmänhet ibland. Men rätt sällan. Var fint att hänga med bara E. 

Planer för 2014?
 Laga ny mat. Äta ännu mer ekologiskt. Försöka läsa och skriva mer. Försöka ta mammaledighetens slut med gott mod. Fortsätta konsumera lite även när jag får lön igen. 








Inga kommentarer: