lördag 14 december 2013

Klappat och klart.

Alla julklappar köpta/beställda. (Hoppas allt hinner komma bara.)

Jag är så kluven med julklapperiet. Å ena sidan överkonsumtionen. Julhandeln är ju bara äcklig. (Det har varit toppen att kunna gå på stan på vardagar i år, måste jag säga.)
Å andra sidan: presenter. Att ge någon annat något trevligt som den liksom inte kommit sig för att köpa själv. Lyxa lite.

Jag handlar massor av fairtrade till jul, det är en lösning för mig. Kaffe och choklad. Och så böcker, det känns ändå okej. Och så lite hemstickat, fast inte så mycket i år.

Även om jag har ett barn nu så tycker jag att det känns trist med att det är barnens högtid, att bara barnen ska få presenter. Vuxna blir väl också glada för presenter? Snarare gladare, för tanken och omtanken och hela den biten. Däremot behöver ju vuxna inte fler prylar i allmänhet, inga surfplattor och råsaftscentrifuger och salladsskålar och gud vet allt. Men ett gott kaffe, en pocket som någon tror att man ska gilla och ett par raggsockor, det är det väl inget ont i?


(Och rubriken? Pappahumor sitter inte i y-kromosomen nuförtiden, skyller jag på.)


Inga kommentarer: