tisdag 28 februari 2017

4 månader

 Alltså en tredjedel av ett ÅR. Herre du milde, det går för fort det här.

Men ja, Märit. Idag funderade jag på vad det var jag tyckte att hon skulle heta, som Kristoffer inte gillade, och det tog så himla lång tid att komma på det. Hon är ju Märit nu. (Men Ilse är ett fint namn, för all del.)

Ett par dagar innan månadsdagen upptäckte Märit sina fötter. Hon älskar dem innerligt, håller en fot i handen och pratar med den med sina gulliga små pratljud. Blir sur om man tar loss den för att byta blöja eller någon annat oväsentligt.

Den 23 rullade hon också för första gången, från rygg till mage. Och hon har gjort om det, så det var inte bara en slump. Nacken är stadig och Märit har provat barnstol med extra dyna med framgång. Hon skulle säkert gilla en bumbo nu (men orka fixa en). När Kristoffer håller henne tar hon små steg med fötterna. Motorisk bebis, det här.

Hon pratar och flirtar och älskar alla som pratar tillbaka. Är inte bekymrad av att bli hållen av andra. Jag försöker tänka på att langa över bebisen ibland, det känns inte lika obekvämt som det kunde göra med Estrid, utan det är mer gammal vana att jag blir sittande med henne.

Märit greppar saker och stoppar dem i munnen. Typ allt. Hon är så ivrig när man har henne vid bordet, och har vält soppa över mig i sin jakt på allt spännande. Om man vore lagd åt det hållet skulle man kunna tänka "intresserad av mat". Jag tänker "intresserad av att stoppa allt i munnen för att undersöka", "sex månaders helamning" och "BLW". Kan tänka mig att tumma någon vecka på det, men det är allt.
(Dock har hon fått en morot som hon sugit på (och fick in så långt i munnen att hon kräktes) - första smaksensationen.)

Hon ammar så sällan att jag nästan glömmer bort det ibland, kommer på "ah,hon är nog sur för att hon är hungrig!". Gissar att hon fyller på mest på kvällen och natten. På kvällarna sitter jag med sovande ammande bebis i soffan. Det är bara ett problem om Estrid vaknar och Kristoffer inte är hemma. Och på nätterna sover vi bra.

På dagarna har Märit börjat dissa vagnen och då orkar inte jag heller hålla på. Hon kan sova i vagnen om hon gungas till sömns, smygs ner och vagnen hålls i rullning. Då kan jag lika gärna ha henne i sjalen, då vaknar hon inte lika lätt och är nöjdare när hon vaknar.
Jag tänker kanske nya tag när det blir dags för sittdelen, att hon blir nöjdare vaken i vagnen då. Och kanske kan vänja sig vid att somna i den igen... Eller när vi köper cykelvagn.
Jag har haft henne på ryggen i sjalen litegrann men hon sover inte så bra där. Känner mig dock väldigt häftig med liten bebis på ryggen, och det kändes inte så svårt att knyta upp henne. I sommar tror jag det blir mycket rygg.
Den blå sjalen har blivit på gränsen till för kort att ha på magen, så har gått över till regnbågen. Skönt ändå att ha en massa saker, att inte behöva fundera på om man behöver ny. Har inget sug efter nya bärgrejer nu, blir mest trött av bärsjalsgruppen på Facebook, det är så mycket köp och sälj och prylar och så lite bärtips etc.

Ingen EC mer än rutinpottning, men hon kissar mest på skötbädden ändå. Är också upptagen av fötterna... Dock använder vi nu tygblöjor i princip på heltid utom natten. Heja det!

Märit var på Smålandsbesök sin fjärde månad, också. Gick bra på det stora hela med resan. Charmade sina kusiner. Ruth är så mycket mer förtjust i Märit än vad Estrid är. Å andra sidan väckte hon nysomnad Märit när hon ville komma och klappa (och leka med högljudd leksak parallellt) och min syster fick hindra henne från att ge Märit popcorn. Det finns för och nackdelar med allt.

Estrid säger "jag vill vara med dig hela tiden" när jag håller på för mycket med Märit, och hon vill ha det knä Märit sitter i mest hela tiden. Men att Märit börjat gilla leksaker är ändå ett lyft, Estrid kommer med prasselboken eller björnen Göran eller tuggankan då och då.

Jag har börjat sjunga "Idag ska Martin i jorden" som vaggvisa, får se vad hon får för men av det. Kristoffer spelar 10 små indianer och Pluxus för henne. Och så sjunger jag Peggy-O ibland när jag bär henne, för den har lagom många verser.

Fina lilla tjocka knodden. Märit Märis Märlan-Pärlan Märittan. (Sällan Kaninis numera.)

Inga kommentarer: