tisdag 17 juni 2008

"Är du en oskyldig flicka?"

Hej, jag har ledig dag och hänger hemma hos Johan så här på morgonkvisten. Klockan tio ska jag bege mig till sjukhuset, men jag ska vara försöksperson och inget annat, och det är jag pepp på. Jag ska få se hur min hjärna ser ut, bara en sådan sak.

Annars är det strävt, ganska mycket, och jag känner mig ofta dum och lite i vägen och som ett ryggradslöst djur.

I lördags tog jag med Johan på födelsedagsutflykt till Stockholm. Hötorgsburgare och "Den allvarsamma leken". Mitt stackars födelsedagsbarn var förkylt och vi tog ett tidigt tåg hem sedan. Men det var fint med en utflykt.
Pjäsen var... jag vet inte. Den drev lite med dem, Arvid och Lydia, och för all del Dagmar också, och nej, vitsen med boken för mig är att den berättar så rakt och utan fördömande om de tafatta människorna och deras handlingar. Den är inte en vacker kärlekshistoria, Arvids och Lydias, det är klart att den inte är, men den är på allvar, och man kan förstå dem. Jag tyckte inte att pjäsen var tillräckligt lojal med Arvid och Lydia.
Dock är jag fortfarande en sådan kulturnybörjare att det alltid, alltid är roligt att gå på teater. Och det fanns fina ögonblick där allt fick vara just på allvar, och naket, och hjärtskärande i solkig vackerhet.

Nu måste jag skynda mig här. Svisch.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mysigt med teater! Vilka burgare är Hötorgsburgare för dig?

Karin sa...

De fantastiska med spenat och fetaost och vinbladsdolmar som man köper längst in i hörnet i Hötorgshallen. :)