torsdag 25 september 2008

The Lord God Bird


Jag tentaläser. Och har övningstentorna på datorn. Och behöver googla titt som tätt. Ja, ni fattar va?

Så därför måste jag dela med mig av vad jag nu råkade göra som inte var socialmedicin (och mycket intressantare), nämligen att surfa på The Lord God Bird, som är en rysligt fin Sufjan-låt.

Som handlar om en hackspett, ivory-billed woodpecker. Konsten att göra en känslig och meningsfull om en hackspett... ja, alltså, Sufjan. Man måste älska Sufjan.

Hackspetten i fråga ser ut som på bilden och kallas "Lord god bird" eftersom det är vad man yttrar när man ser en sån fågel. Lord God, what a bird. Man trodde att den var utrotad, men den återupptäcktes i Arkansas för sådär tre år sedan, a la kvastfening. National Public Radio skickade ut Sufjan Stevens för att göra en sång om detta. Sången handlar dock också om ett samhälle som förlorat sin industri (jfr Flint) och om det hopp som väcktes i att istället ha en extremt ovanlig fågel, som turistattraktion. (Kryssjägare är sig lika i andra världsdelar.)
Den mjuka melankolin i utrotade fåglar, städer som förlorat sin försörjning, och det spröda hoppet i en fågel som siktats i Arkansas 2005. Du behöver den.

(Hackspetten kallas även "Elvis i fjädrar". Fantastiskt namn. Och hoppingivande: Elvis kan inte vara död.)

Ladda ner, helt lagligt.

Musikvideon på Youtube. Jag är lite besviken på kvinnan i videon, hon är lite för konventionellt vacker, den här sången är skönhet på ett annat plan. Men annars är den fin.

Diskussion på Songmeanings om texten. Gotta love Songmeanings när man nu är en tönt med ett annat modersmål än engelska.

Inga kommentarer: