torsdag 21 november 2013

Hej min matblogg

Jag har visst ett tema, verkar det som.

Idag tar vi två bra tips för vegetariska biffar, som gjort att jag inte längre står och håller tummarna innan jag lägger smeten i stekpannan. Nu för tiden håller de ihop! Den kvarvarande utmaningen är att få till en god smak, där är jag inte lika hundraprocentig - men oftast, ändå. Nåja, till tipsen:

1. Havregryn. Min mamma brukade ha havregryn i sina köttbullar, och mammor har inte fel. Ett ägg + havregryn + lite vatten, kanske en halv deciliter. Låt havregrynen svälla. Blanda i bönor/kikärter, mixa, krydda, stek.

2. Tofubiff. Inspiration från en kommentar till Onekligens tofuinlägg. Mosa tofu, blanda med ganska mycket vetemjöl, krydda VILT (tofu smakar ju rätt lite i sig), stek.

Vegetarisk biff är perfekt för bebisen: plockbart och med lite järn och protein. Och som vuxen kan man äta dem med potatisgratäng, potatisklyftor, bulgur eller något annat trevligt.

Och just det, ett lokalt Uppsala-tips. Den kinesiska affären i hörnet av Sturegatan och Skolgatan har billig och bra och ekologisk och svenskproducerad tofu: 22 kr för 400 g. Och eftersom tofu håller superlänge om man inte öppnar den kan man bunkra, om man vill.

Inga kommentarer: