måndag 18 november 2013

Mjölk, havre, mjölk!

Det här var väl sjaskigt:


Det är innehållsförteckningen på Sempers "Plommongröt med katrinplommon, päron, fullkorn och fiber". Jag fick en provpåse idag med posten, eftersom Estrid närmar sig sin 8månadersdag. Två portioner gröt och en broschyr om att det är dags för bitar (och där vill jag hänvisa till den här päronätaren igen).

Estrid har inte fått något från sexmånaders-reklamen, för varken barngröt eller välling är särskilt lätt att äta med fingrarna, och jag kan inte påstå att jag blir sugen på att ge henne det här heller. Ingredienslistan i sig är ganska maffig och innehåller bland annat palmolja.

Men det fulaste är hur de har fetat de "naturliga" ingredienserna. Skummjölkspulver blir skummjölkspulver, precis som avsaltat vasslepulver (från mjölk). Vad är syftet med det om inte att luras? Jag kan inte komma på någon hederlig förklaring.

7 kommentarer:

Linn sa...

Hej! Jag som har ett barn med mjölkallergi tänker att de produkterna är markerade med fet stil just för att det är vanliga produkter att vara allergisk mot. :)
Trist med palmolja dock..

Karin sa...

Aha, det lät ju som en mycket trevligare förklaring. Men varför "havre" i så fall? Pga gluten? Vore det inte hur som tydligare och lättare att ha en vanlig ingredienslista och skriva nedanför: " Innehåller mjölk och gluten, fri från soja"?

Linn sa...

Ja, gluten är väl det jag kan tänka i så fall. De kanske tycker det tar för mycket plats att skriva en extra mening ;) Men det hade onekligen varit smidigare för oss som har allergibarn att snabbt bara kunna se, istället för att noga läsa igenom hela listan med ingredienser!

stina sa...

Tora har inte ens fått någon sexmånadersreklam inser jag! Meh. Vi kör på nestlés mildaste havregröt än så länge och den tyckte jag var relativt ok ingredienser i ändå. Den är snart slut och jag tänkte köpa en annan. Ska komma ihåg att läsa på förpackningarna då med... (Går förövrigt bäst ned med mosad banan till. Jag förstår henne, det smakar papper. Inte hjälper det mot mycken nattamning heller, som var min plan. Men skitsamma, hon gillar det ju.)

stina sa...

Välling, däremot, tänkte jag strunta i.
Jag kör också lite blw-inspirerat men hon verkar gilla att skedmatas ibland, så då får det bli så.

Karin sa...

Stina: det kanske kommer sexmånadersreklam? Den kom någon vecka efter för oss.

Estrid brukar gapa som en liten fågel för sina D-droppar, så egentligen kanske hon inte skulle banga lite gröt. Jag var peppad på att göra egen, med skräddmjöl och aprikospure och hela biten, innan. Men en av sakerna jag tycker är skönt med att låta Estrid själv nu är att det inte blir maktkamp, att hon äter det hon vill och sen är det bra. Jag känner ju hur det kliar i fingrarna på mig ibland, och hade jag haft en sked i handen hade jag nog kunnat börja lirka och fintas och gud vet allt... (Men det betyder ju inte att alla skedmatande föräldrar gör så, förstås.)
De får väl i sig mer så här i början med skedmatning, så jag förstår ju att man vill ge det.Det jag tycker är konstigt är folk som inte ger någon plockmat alls utom typ majskrokar åt sin bebis - det finns väl inget som hindrar att ungen får suga på en kokt broccolibukett också, även om det blir mest pure?

Välling är ju bara utspädd gröt, och dessutom något som kan störa amningen, så skit i den. :)

stina sa...

Jag skrev ett långt svar här igår kväll och sen blev det nåt strul och funkade inte. Jag HATAR att skriva på mobilen, bah! Och har så sällan tid att sitta vid datorn. Men nu så.

Sexmånadersreklamen kom härom dagen. Prov på välling. Meh.

Jag tycker inte att jag lirkar så mycket när hon får skedmat, om hon gapar får hon och gör hon inte det får hon inte (eller om hon bara spottar ut, då brukar hon inte vilja ha egentligen).

Och så är det intressant att när man sitter här i sin internetbubbla och är det lätt att tro att alla antingen kokar pureer för blotta livet eller bara ger plockmat osv (tycker folk i gemen är så himla allt eller inget). Men så träffar man andra, helt vanliga vettiga, föräldrar ute i verkliga livet och inser att nähä, de ger barnmatsburkar. Jaha. Det kan man också göra ja.

Eller så borde jag bara gå ur mina barnmatsgrupper på facebook eftersom jag bara blir tokig på folk som är såhär "jag vill bara ge mitt barn REEEN mat, inga TILLSATSER och förresten saltar vi ALDRIG maten hemma och lagar ALLT från grunden och kolhydrater är ONDA" och så får jag krupp och eksem och vill bara gå och köpa nestléburkar.