onsdag 23 januari 2013

Puss och kram från din vårdcentralsläkare.





Hur man bäst söker för förkylning på vårdcentralen:
Man vill  utesluta något farligt
Man vill ha lite hostmedicin, nässpray eller något liknande
Man har varit hemma 1 vecka från jobbet och behöver sjukintyg.

Hur man sämst söker för förkylning på vårdcentralen:
Man vill ha antibiotika.
Man tycker att man har ett stort, oändligt lidande.
Man tycker att man ska gå till botten med det här.

Mot de förstnämnda patienterna blir jag snäll och gullig och tycker synd om och säger "ska du inte ha lite Cocillana?" och rekommenderar glass mot ont i halsen och sjukskriver veckan ut och säger "se till att vila upp dig nu".

Mot de sistnämnda vill jag göra som på bilden. Boom smack. Eftersom jag inte är elak/dum i huvudet gör jag inte det, men tanken, vet ni. Tanken.
(Alternativt vill jag berätta om någon hårt drabbad stackars människa jag träffat, någon med cancer eller kronisk smärta eller sjuka anhöriga eller kanske allt detta på en gång, någon som faktiskt har ett stort lidande. Ibland önskar jag att jag kunde skriva ut recept på perspektiv.)


1 kommentar:

motvalls sa...

Underbart sammanfattat!