tisdag 23 april 2013

Amma här och amma där.

Amningshjälpen gjorde en cover på Gangnam style med refrängen "Du kan amma här" - för offentlig amning. (Numera tillfälligt nedstängd pga förhandlingar kring rättigheter till musiken.)

Folk kommenterar dels med glada tillrop, men också med arga kommentarer av två typer:
1. Jag vill inte se era bröst när jag fikar! Det är äckligt! Sköt det där hemma!
2. Herregud, det är ju inget problem, ingen tycker att det är det, det är ni som är överkänsliga.

Vilket är intressant att läsa tillsammans...

Och deppigt. Alltså vad fan. Vill man hellre ha skrikande, hungriga småbarn när man fikar? Kan man kanske tänka "jaha, där sitter någon som ammar, det vill jag inte titta på, jag tittar bort"? Kan man tänka att helamning rekommenderas i 6 månader, och att man som ammande mamma kan vilja komma utanför dörren, med en radie större än en halvtimme, under den tiden?

Så här långt har jag ammat på caféuteservering, på bibliotek, på kyrkogård och i park. Jag  har tänkt att det blir härligt  nu när det blir varmare, när jag kan mata min bebis utomhus utan att förfrysa bröstvårtorna. Jag ser det inte som något särskilt ställningstagande, och det skulle jag inte vilja göra.

Så skärpning på amningshatet. Titta bort. Utmärkt sak att göra när folk gör saker man personligen inte uppskattar. Kan jag hålla mig från att gå fram till folk som röker och säga att de är dumma i huvudet (en impuls som blivit starkare sen jag blev med spädbarn, för övrigt), så kan man låta bli att titta på bröst. Vad fan, de luktar inte ens.

Inga kommentarer: