fredag 26 april 2013

Amma offentligt, igen

Magdalena Ribbing, som brukar vara en klok och vettig person, skriver om offentlig amning. Kontentan är "
 Rätten att amma överallt ska givetvis finnas. Men den rättigheten bör hanteras med varsamhet – och med tolerans från alla håll." Man får amma överallt, men man ska visa hänsyn, och gärna gå undan till en lugnare vrå.

Kruxet är bara vad som menas med att "visa hänsyn", och "en lugnare vrå". Det är ju inga exakta begrepp, vilket framgår av kommentarsfältet. Det är en jäkla skillnad om man menar att en kvinna som behöver amma inte kan sitta kvar vid sitt bord på fiket, utan bör uppsöka ett amningsrum eller toaletten; eller om man menar att samma kvinna kan sitta kvar men försöka vara så diskret som möjligt. Det första: vad fan, får man inte vara i det offentliga rummet? Det andra: givetvis, och ärligt talat, hur ofta ser man kvinnor som ammar medvetet indiskret? Själv ser jag väldigt lite ammande mammor över huvudtaget, och nej, jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon som viftar med brösten eller trycker upp dem i ansiktet på sin omgivning.

Och kommentarsfältet är fullt av idiotiska idéer:
- amma på bestämda tider (ja, spädbarn är bra på det här med klockan, och de förstår begreppet "vänta på behovstillfredställelse")
- pumpa ut mjölk och ta med en flaska i stället (skitbra, en flaska som behöver hållas ren och värmas och dessutom måste den stackars mamman återigen hamna på toaletten för att när bebisen ätit flaska pumpa ut bröstmjölk i handfatet, så att hon inte får mjölkstockning, allt detta för att ingen ska behöva skymta en bröstvårta GUDSIGFÖRBJUDE)
- gå inte hemifrån den korta tid det handlar om (härligt, 6 MÅNADER då man är hemma och där alla eventulla utflykter måste koordineras med tillgång till amningsrum (ps: finns enligt uppgift ett (1) i Uppsala, Sveriges fjärde största stad: på IKEA; så om min bebis gråter när jag är på stan är det bara att ta den gråtande bebisen på bussen i tjugo minuter och sedan leta rätt på amningsrummet där? låter ju rimligt)).

Och eftersom de där åsikterna florerar, tillsammans med lite mindre galna men ändå begränsande idéer om amningsponchos och filtar (toppen om man trivs med det och det funkar, men en varm sommardag? eller om ens bebis inte alls vill bli övertäckt och bara blir argare av det?), och kommentarer om att det ser äckligt, otrevligt eller löjligt ut att amma - så blir en till synes harmlös kommentar som "man får amma offentligt, om man visar hänsyn" laddad med mer än sitt bokstavliga innehåll. "Hänsyn" laddas med amningsrum och filtar och håll dig hemma.

Det är klart att man ska visa hänsyn. Men det är också klart att det inte är en mänsklig rättighet att aldrig behöva råka se någon som ammar. Och den här känslan av att det finns folk som vill begränsa nyförlösta, en grupp som redan har rejält förhöjd risk för depression, från det offentliga rummet: jävlar vad arg jag blir. Så arg att det spiller över på den som säger "visa hänsyn".  

2 kommentarer:

anna n sa...

Jag tycker också att det är helt självklart att man ska amma offentligt.
Tänkte bara att det är bra för dig att veta att det finns fler amningsrum i Uppsala än det på IKEA. Gränby centrum har, och där kan man även använda kyrkans lokaler (enligt mina kompisar). I källaren på St Pergallerian vid toaletterna finns det ett litet utrymme där man kan gå undan. Bibliotekets barnavdelning är också jättebra för sådana behov - de har en stor toalett där man får in vagnen och där de också har en soffa/fåtölj där man kan amma. Om man bara ska låna toaletten (vilket de uppmuntrar) behöver man inte parkera vagnen utanför. Lobbyn på UKK har jag använt mig av - det är ganska lugnt där (men svårt att hitta bekväma sittplatser - dock kan man åka ner en våning till garderoben (där det också finns en jättebra och gratis toalett)).

Karin sa...

anna n: tack för tips! När jag läser kommer jag på att jo, jag har ju varit på både bibliotekets toalett i barnavdelningen och på toaletten i UKK och bytt blöjor. Gränby är jag aldrig i, men St Persgallerian kan komma väl till pass!