måndag 8 april 2013

Någon borde berättat.

Hanna (och framförallt hennes kommentatorer) skriver om vad man önskar att någon berättat om graviditet, förlossning och spädbarn. (Kan ej finlänka på mobilen men : http://hannarosell.se/2013/04/vad-onskar-du-att-nagon-berattat/ ).

Och jag tänker vad fan, hur kan någon ha missat det ständiga tipset att fylla frysen med matlådor? Och att det enda som eg är nytt för mig, efter föräldrautbildning amningskurs gravidappar buntvis med böcker läkarutbildning mammabloggat är att akupunktur kan hjälpa mot kolik (intressant!).
Men det att jag gillar att läsa på + har medicinsk utbildning, det är inte det som gör att jag blir provocerad. Det är formuleringen. Att "någon borde berättat", inte "jag önskar att jag hade vetat". Inget eget ansvar, Gud sig förbjude.

(Vår föräldrautbildning, som jag inte tror var unikt bra, nämnde minst 75% om inte mer, av det "någon" borde berättat.)

(Att så många har det så svårt med amningen i flera veckor är däremot sorgligt. Slutbudskapet från min amningskurs var att sår och ont är ok första veckan, sen ska man söka hjälp. Mitt budskap är att Amningshjälpen är bra grejer. Så ni vet. )

1 kommentar:

motvalls sa...

Håller helt med. Det är som vid varje riksdagsval när det intervjuas folk som ska/inte ska rösta å som säger "jag har inte fått information".

Nähä, men har du försökt SKAFFA å blivit nekad då?

Å ja, Amningshjälpen är super.