lördag 26 oktober 2013

Skärpning, förresten.

Kristoffer är i Västergötland och reciterar ur Predikaren iförd frack. (Ja, på riktigt, en manskörsgrej) (Eller så är jag jävligt lättlurad.)

Jag är alltså ensam med barnet den här helgen, eller ja, till sådär klockan sex imorgon kväll.

Och nu sover hon. Och vad gör jag? Surfar på hippiebloggar som jag retar mig på, på "lägga fyramånadersbebisen i eget sovrum"-bloggar som jag retar mig på, surfar på bärsjalar på blocket (nej, du behöver inte en till, inte bara för att den är billig, inte om du tycker att den är lite ful).

Skärpning med tiden, kvinna. Ja, jag äter godis och satsumas och stickar lite också, det är bra. Mer sånt. Kanske stänga av datorn och yoga lite? Diska? Läsa?

Och apropå läsa. Jag ska sluta låna böcker om föräldraskap. Herregud, jag tillbringar hela tiden med min unge, jag kan väl tänka på annat också? Sluta måla in mig i ett hörn även tankemässigt. Sluta läsa så jävla mycket om amning. Och om bebisliv överhuvudtaget. Har just nu TRETTON, 13, böcker, halva jävla Dofahyllan, hemma. "Att flaskmata", "Lyhört föräldraskap", "I huvudet på din bebis", "Att amma", "Somna utan gråt" et cetera. Vissa lånar jag bara för att grumsa över att det står fel i dem. Hur jävla konstruktivt är det, liksom.

Okej, min boktipslista:
"Att föda" av Gudrun Abascal: mkt bra bok om förlossning
"Amning i vardagen" av Marit Olanders: mkt bra bok om amning
"Baby led weaning" av Gill Rapley: bra och grundligt om BLW
"Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley : snälla sömnhjälpmedel.

Och sen räcker det. Man behöver inte läsa mer. Faktiskt. Och när man läst Uppdrag Mamma, Uppdrag Pappa, Uppdrag Familj, Pappologi. En mammas överlevnadsguide och andra böcker som får en att inse att även dumma människor fortplantar sig, så ska man sluta.

STOPP.

Jahapp, välkommen till min hjärna ikväll. Tips om andra saker att läsa på nätet och, ännu hellre, några bra romaner, mottages med allra största tacksamhet.

Inga kommentarer: