fredag 21 februari 2014

Hur udda är det att vilja ha en vaginal förlossning?

Kitty Jutbring (vars blogg jag läser, tillsammans med sådär femtielva andra mammabloggar) skrev igår  om att hon vid en eventuell andra graviditet skulle kräva planerat snitt och vägra vaginal förlossning. Och det tror hon inte att hon är ensam om:
"Och när man pratar med folk, hur många har en ”helt ok” förlossning? Ingen!"

Kommentarsfältet fylls på av antingen peppade "min förlossning var det bästa som hänt mig!" och "smörj underlivet med vegetabilisk olja för att undvika bristningar" respektive "nej fy fan, aldrig en vaginal förlossning (igen)".

Men ett kommentarsfält är ju inte statistik.

nämns det i en debattartikel i Läkartidningen från 2013 (för kvinnors rätt att välja snitt). 

2 procent. Det är inte mycket. Är det vad du skulle gissat på? Inte vad jag skulle gissat, innan jag läste den där artikeln. När man läser bloggar och forum så framstår det som många som  vill ha snitt på grund av förlossningsrädsla, tycker jag.

Men då glömmer man ju vilka som skriver mest. Vilka som känner störst behov av att berätta om sin upplevelse, av att hitta likasinnade, av att skapa opinion.

Ett kommentarsfält är inte statistik och bloggar och forum är inte heller det. Det kan vara bra att komma ihåg.


Så svaret på rubriken: inte alls.

Obs: att detta inte gör att förlossningsrädda eller de som av andra skäl vill välja snitt ska tas på mindre allvar.


Inga kommentarer: